Av Kaj Kajak - 17 juli 2017 18:09

När vi lämnat vår lugna vik kände vi av den västliga vinden som innebar att det skulle bli motvind större delen av tiden tillbaks till Järnavik. Bitvis var det tungpaddlat, men vi såg det som ett träningspass och ser fram lite träningsverk imorgon. Vi avslutade turen med en god glass och ser tillbaka på fina dagar.

Tack för denna gång!

Av Kaj Kajak - 17 juli 2017 10:38

Efter ännu en god natts sömn vaknade vi upp vid vår lägerplats, samma träd som igår gav skydd mot regnet hindrade också morgonsolen, men 50 meter bort fanns en fin klippa med utsikt för frukosten

Kvällsbild:

Frukost på klippan:

Vår egen gourmand som igår stod för tre-rätters middag (med smörstekta kantareller som extra tillbehör) gjorde blindtest för att bestämma det bästa pålägget, rekommendationen föll på Kavli' Baconost (även om ex Fjällbrynt inte är lika bra så vill jag bara passa på att säga att det finns andra märken och smaker)

De sista morgonbestyren är avklarade så nu ger vi oss ut på färd mot Järnavik

Av Kaj Kajak - 16 juli 2017 22:56

Lunchen följdes av trevligt fikabesök. Tack familjen Thulin och Andersson för fika och trevligt sällskap.

Under besöket tilltog regnet och toppade lagom till vi skulle ge oss ut igen. Vi fick båtguidning till en finfin tältplats där vi slog läger för kvällen. Platsen bjöd på skydd för vinden, fin eldstad och kantareller.

Till kvällsmat bjöds det på kräftsoppa och till efterrätt choklad- och hallonmousse.

Inte alls dumt. Nu har molnen skingrats och vinden lagt sig, och vi ser fram emot en fin avslutning imorgon. Nu avslutas kvällen med eldning och poetiska inslag! Godnatt

Av Kaj Kajak - 16 juli 2017 21:25

För ett antal år sedan gjorde 3/4 delar av gruppen sin premiärtur just i Järnavik, ett av de bestående minnena (enligt M & A) från den turen är vasspaddlingen, så idag hade vi möjlighet till ett kärt återseende

Efter ett omslag till lite ostadigare väder, bestämde vi oss för att sätta upp vindskyddet vid lunch och tur var det, bara några minuter efter att vi kommit fram kom det stora regndroppar.

Just regnet skulle vi komma att se mer av senare under dagen.... To be continued...

Av Kaj Kajak - 16 juli 2017 00:12

Kvällen avslutades med fotosession.
Av ren slump så lyckades den första bilden på trädet bli bra. Sedan körde vi freestylemode och testa olika poser.
Vi tackar modellerna Klas, Marcus och Thomas för skapelserna.

Av Kaj Kajak - 16 juli 2017 00:01

Dagen bjöd på överraskande fint väder i princip hela tiden. Lunch intogs längst ut mot havsbandet. En glasspaus fick det bli på Tärnö innan vi vände norrut igen för att leta lägerplats.

På Harö fick vi tipset av en trevlig man att fortsätta till Bock-ö, det var nog inte bara för att han ville bli av med oss utan också för att Bockö visade sig vara en finfin ö med faciliteter såsom brygga, soptunna och utedass, och inte minst en fin udde med kvällssol och förhoppningsvis soluppgång också.

Ett bad fick det bli också innan det var dags för mat. Korv stroganoff med ris, Åkessons röda till det och sen rabarberkompott med vaniljsås och Butter Crisps (tack till Per Moberg för inspiration)

Av Kaj Kajak - 15 juli 2017 10:30

Efter en skön natts sömn vaknade vi till fågelkvitter när solens strålar värmde tältduken. Sedvanlig frukost intagen på klipphällen

Därefter morgonbestyr blandat med solbadning. Nu börjar vi bli redo att ge oss av för att fortsätta utforska Järnaviks skärgård västerut.

Av Kaj Kajak - 15 juli 2017 00:43

Välkomna till årets kajakblogg. Även i år hoppas vi att någon ska hitta hit och ta del av våra strapatser.

Själva hajken började kl. 14.43 när första bil anlände till Järnavik. Samtidigt hade en bil mellanlandat på McDonalds och den tredje i princip parkerat bakom ett "grävmaskinselände".

Anders, Klas och Marcus hann packa sina kajaker innan Thomas nådde Järnavik. När väl Thomas kom visade han hur en kajak ska packas. Med fart och elegans krossade han befintliga rekord och behövde inte mer än 15 minuter från takläge till redoförvattenläge. Imponerande.

Målet med dagens paddling var att med minsta möjliga paddling nå en bra tältplats. Det började bra, men snart började dom mörka molnen att förfölja oss. En snabb analys visade att det var ofarliga moln som inte skulle besvära oss med regn. Tyvärr var analysen lite väl snabb och visade sig snart vara helt fel. Molnen blev mörkare och plötsligt blev det bråttom att få fram regnjacka. Tyvärr hade vissa packat lite väl noga och fick vända ut och in på det mesta innan jackan hittades.

Letandet efter den perfekta tältplatsen fortsatte sedan. När Dragsö närmade sig hittade vi vad vi letat efter. En gräsplätt stor nog för två tält. Samtidigt upphörde regnandet och allt blev plötsligt mycket lättare. Dagens kock Anders plockade fram grillen och var snabbt igång med matlagningen. På menyn stod potatissallad med hemmarinerad ytterfilé. Som efterrätt bjöds det på grillade marshmallows. Fantastiskt bra matstart på denna hajk.

Nu snarkas det från båda tälten och vi laddar för en fin dag imorgon. Godnatt!